על החשיבות של מים בבריאות הכלב

מאת ד"ר דיויד רוזנבלט

כשמדובר בצורך החיוני בשתיית מים, כמעט אין הבדל בין כלבים לבני אדם. אנחנו וכלבים זקוקים למים מאותן סיבות וכמו בני אדם, כלבים יכולים להתייבש ואף למות ללא גישה למים.

כלבים צריכים לשתות בערך 100 סמ"ק מים עבור כל ק"ג משקל גוף ביממה. לדוגמה, כלב ששוקל עשרה ק"ג צריך לשתות כל יום ליטר. כמובן, שאנחנו לא נמדוד לכלב מים כפי שאנחנו נרצה לעשות עם אוכל, אלא נאפשר לו תמיד לשתות כמה מים טריים וצוננים שהוא רוצה, כל הזמן. כמות המים שהכלב ישתה תלויה בכמה גורמים:

1. טמפרטורה – כלבים אמנם לא מזיעים, אך בקיץ הם מקררים את עצמם באמצעות הלחתה (נשימות קצובות ומהירות עם הלשון בחוץ). בפעולה זו הם מנדפים מים ויוצרים פעולת צינון. לכן בימים חמים צריכת המים עולה.
2. פעילות גופנית – כלבים גם מלחיתים במהלך ואחרי פעילות גופנית, לכן כלבים פעילים צורכים יותר מים.
3. מזון – במזון יבש יש כ-10% מים ובשימורים כ-80% מים. כמות המים שכלבים שותים, תלויה גם בכמות המים שיש במזון שלהם. כלבים שאוכלים מזון יבש ישתו הרבה יותר מים.
4. מצב בריאותי – ישנם מצבי מחלה מסוימים, בעיקר סכרת ומחלות בדרכי השתן, אשר גורמים לכלבים להשתין הרבה ולשתות הרבה. המונח הרפואי למצב זה הוא polyuria and polydipsia. אם כמות צריכת המים של כלבכם יורדת בפתאומיות או עולה בפתאומיות, קחו אותו למרפאה ווטרינרית לבדיקה.
5. לבסוף, ישנם הבדלים בין כלבים מסיבות לא מובנות. אם הכלב שלכם בריא, הוא ישתה לבד כמה שהוא צריך, כל עוד יש לו מים. ייתכן שכלב אחר באותו מצב ישתה כמות שונה.

מאד חשוב לאפשר לכלבים גישה חופשית למים נקיים וצוננים כל הזמן. אם לכלב אין גישה למים הוא עלול להתייבש, מצב מסכן חיים. בכל מקרה של חשש להתייבשות, נסו לעודד את הכלב לשתות והחישו אותו ללא דיחוי למרפאה וטרינרית אשר ערוכה לקבל מקרי חרום. לא לנסות להכריח את הכלב לשתות ולא "להזריק" לו מים לפה בכוח כי המים עלולים לחדור למערכת הנשימה. סימני התייבשות כוללים, אפיסת כוחות, חוסר תיאבון, עיניים שקועות וחוסר גמישות בעור (אם אוחזים את העור של הכלב באזור העורף ומרימים את העור, כשעוזבים העור אמור לחזור בחזרה למקום. אצל כלבים מיובשים, לעתים קרובות העור יישאר יותר זמן במצב שעזבתם אותו).

להלן מספר טיפים למניעת התייבשות:

1. יש לדאוג לכלב לכלי עם מים טריים כל הזמן. חשוב שהכלי יהיה במקום מוצל. בימים חמים יש להחליף את המים לעתים קרובות. כדאי שיהיה לכלב יותר ממקור מים אחד למקרה בו כלי אחד נשפך או נפגם.
2. כשלוקחים כלב לטיול יש לדאוג לו למים. קחו בערך פי 2 מים ממה שאתם חושבים שהכלב צריך לשתות. לא לשכוח כלי מים נקי לשתייה. ניתן להשיג צלחות מים מתקפלות בחנויות המחמד.
3. הקפידו על משטר שתיה במיוחד כשלוקחים כלב לים. כלב צמא מדי עלול לשתות מי ים. אם כלב בולע קצת מי מלח זה לא נורא, אבל כמות יותר גדולה יכולה להיות מאד מסוכנת עבורו.

לסיכום, מים הם חלק חיוני מצרכיהם הבסיסיים של כלבים וחוסר נגישות למים טריים עלול לסכן חיים.

תפריט נגישות

Make the smart choice