איך לדאוג ללילות שקטים עם החתול

מאת אורלי זכאי, יועצת להתנהגות חתולים

יש חתולים פעילים יותר בלילות או כאלה שמתעוררים מוקדם בבוקר. אני בטוחה שאתם מכירים כמה חתולים כאלה… חשוב לדעת שמדובר בהתנהגות טבעית לגמרי של חתולים. אבל גם אנחנו צריכים לישון בלילה ולקום בבוקר לעבודה או ללימודים ופה מתחילות הבעיות.

כשהחתולים נשארים בבית לבד הם בעיקר ישנים. במיוחד אם יש לכם בבית רק חתול אחד והוא סגור בבית כל חייו. אם אתם מגדלים חתול בתוך הדירה, חשוב שתדעו שההיילייט של היום של החתול הוא כשאתם חוזרים הביתה. עד אז, כלום לא קרה במהלך היום שלו, לא היתה שום פעילות מעניינת, הוא לא יצא לצוד כי אין לו מה לצוד בתוך הבית, הוא לא טיפס על עצים, לרב הוא לא נחשף לשמש ישירה אם הוא סגור בתוך הדירה. לכן היום שלו מתחיל כשאתם חוזרים הביתה וזה הזמן שהוא מצפה מכם לספק את הצרכים שלו, בין היתר אוכל מעניין, משחקים ואינטראקציה חברתית.
אם החתול צריך לבחור, הוא ישן רב היום ואז בערב הוא יתעורר, יימתח, ישייף ציפורניים ויתחיל את ענייניו החתוליים. כלומר, יצא לצוד, יטפס על עצים ויעשה מה שחתול אמור לעשות. אבל כשאתם חוזרים הביתה בערב, אתם כנראה תרצו להתארגן, לאכול, להתקלח, לנוח מול הטלוויזיה וללכת לישון, מה שאומר שהחתול יהיה באינטראקציה מוגבלת אתכם מבחינת זמן ואנרגיה והוא יגיע ללילה עם המון אנרגיה אצורה שלא הייתה לו אפשרות לפרוק, לפחות לא מספיק. זה יגרום לשעמום, תסכול ולילות ללא שינה. הרי לא נוכל לצפות מהחתול לישון 24 שעות ביממה…

מה אפשר לעשות כדי שתישנו טוב בלילה?

• לשלול בעיה רפואית- אם הבעיה התחילה לאחרונה, הצעד הראשון שאני ממליצה עליו הוא לגשת לווטרינר ולשלול בעיה רפואית שעלולה לגרום לכאבים, או מחלות אחרות שגורמות לאי שקט.
• מזון- חשוב לעשות התאמות של המזון כדי לשפר את איכות השינה. יכול להיות שמשהו במזון לא מתאים לחתול, יכול להיות שאתם נותנים ארוחות קבועות והוא רעב בלילה… יש הרבה סיבות אפשריות כשמדברים על מזון ודרכי האכלה של החתול. עדיף לתת מזון חופשי לאורך כל היום. כדאי לתת גם שימורים כל יום באופן קבוע לפני השינה, לרוב זה עוזר להם לישון טוב יותר. חתולים רגילים גנטית מתוקף היותם ציידים לרדוף ולצוד את האוכל שלהם. העובדה שהם אוכלים כל יום מאותו מקום באותה הצלחת במטבח היא מאוד לא טבעית עבור חתול. ניתן לתת מזון בתוך צעצועי האכלה מיוחדים, או לפזר גרגרים ברחבי הבית בלילה כדי שיצאו לחפש את האוכל. כך החתול פורק אנרגיה פיזית ומנטלית כדי למצוא את המזון ולאכול. היום גם אפשר למצוא מזון ייעודי לחתולים המכיל צמחי מרפא מרגיעים כמו פסיפלורה וקמומיל שיכולים לתרום להפחתת הסטרס אצל חתולים שסגורים רק בתוך דירה
• שיעמום- אם בלילה החתול שלכם מאד פעיל ולא נותן לכם לישון, זה סימן שמשעמם לו במהלך היום וחסרה לו פעילות ואינטראקציה חברתית. זה יכול להיות מאוד בעייתי, במיוחד בבית שבו יש רק חתול אחד שסגור לבד בבית יום אחרי יום. אם תציעו לו פעילות מגוונת ומשתנה מדי יום, גם כשאתם לא בבית, יהיה לו ולכם קצת יותר קל. תחלפו לו כל יום משחקים. זמן משחק ופעילות זו דרך טובה לפרוק אנרגיה ואם תשחקו איתו גם כשאתם חוזרים הביתה תחזקו את הקשר ביניכם. לחתולים העדפות שונות, כך שחשוב שתנסו ותבדקו כל הזמן מה הצעצוע האהוב והמועדף עליו בתקופה הזו. זה יכול להשתנות, תקנו משחקים שונים ותסתכלו מסביבכם – כי כמעט כל דבר בבית יכול לשמש משחק. העיקר שתחליפו לו כל יום שני משחקים. חתול זה בעל חיים שאוהב שגרה אבל שגרה מעניינת וכזו שמספקת את הצרכים שלו כצייד. אם תארגנו לו סדר יום עשיר ונכון עבורו, מהר מאוד הוא יפרוק הרבה יותר אנרגיה בעזרתכם והשעון הביולוגי שלו יסתדר – כלומר הלילה שלכם יהיה יותר רגוע ושקט.

• חתול צעיר- גורים וחתולים צעירים הם הרבה יותר אנרגטיים וזקוקים להרבה יותר פעילות ופריקת אנרגיה מאשר חתולים מבוגרים. תזכרו את זה אם אתם מתכננים לאמץ בקרוב או אם יש לכם בבית חתול צעיר, תפרקו לו אנרגיה.
• העשרה סביבתית- סדר יום עשיר ומגוון יעזור לחתול לפרוק אנרגיה במהלך היום, וכתוצאה מזה יפחית את הפעילות בלילה. למשל מתקני טיפוס ושיוף ציפורניים גבוהים מאוד. חתולים מעדיפים לטפס לגובה אז ספקו מקומות כאלה כמו אדני חלון לתצפית החוצה, מדפים גבוהים ועוד, מקומות מסתור כמו קופסאות קרטון…
• צמחים- חשוב להכניס קצת טבע לחיים שלו כמו שהוא זקוק. הצמחים המומלצים הם נענע מנטה, עשב לימון, עשב חיטה, דשא יפני ופטרוזיליה. צמחים כמו שושן צחור הם רעילים לחתולים אז כדאי ללכת על הצמחים שהמלצתי למעלה ולא לסכן את החתול.
אם למרות השינויים שתעשו בעקבות ההמלצות שלי עדיין לא תישנו טוב בלילה, ניתן לקיים יעוץ אישי כדי להתאים באופן מדויק לכם ולחתול שלכם את השינויים וכך לטפל בבעיה בצורה ממוקדת ונכונה עבורו ועבורכם. התאמת תזונה לפתרון בעיה חייבת להיות מותאמות באופן אישי לצרכים של החתול שלכם. כיום מצויים מזונות ייעודיים לחתולים התורמים להרגעת החתול ויכולים לתרום בתהליך הייעוץ ההתנהגותי ולשפר את הלילות שלכם, אך חשוב להתייעץ עם וטרינר לפני שינוי המזון על מנת לאבחן האם ישנן בעיות בריאותיות.

תפריט נגישות

Make the smart choice