למה החתול שלך בסטרס ואיך אפשר לעזור לו

מאת אורלי זכאי, יועצת להתנהגות חתולים

סטרס אצל חתולים יכול לגרום לבעיות בריאות רציניות. הלחץ עלול גם להחמיר מאוד בעיות בריאות קיימות וליצור בעיות התנהגות, כמו למשל, צרכים מחוץ לארגז, תוקפנות לחתולים אחרים או כלפיכם ודכאון.

כשהתנהגות של חתול משתנה בפתאומיות, הצעד הראשון שכדאי לעשות הוא לגשת לווטרינר על מנת לשלול בעיה רפואית כמו למשל: דלקת בשלפוחית השתן שבגללה החתול נמנע מלהיכנס לארגז הצרכים ומתחיל לעשות פיפי ברחבי הבית.
הצעד הבא הוא לבדוק את הפן ההתנהגותי הסביבתי.
חתולים לא מגיבים טוב לשינויים כשאין להם שליטה על המצב וזה עלול להוביל לסטרס. שינויים כמו מעבר דירה, תינוק חדש בבית, חתול או כלב חדש שהצטרף למשפחה, עלולים להשפיע באופן הרסני ממש על החתול. אפילו אירועים קטנים יהיו טריגר. דברים שלדעתכם הם פשוטים וחסרי משמעות ונראה לכם שהחתול שלכם בכלל לא ישים לב אליהם, עלולים להוות גורם לסטרס.

סיבות לסטרס ומה אפשר לעשות כדי להקל על החתול ועליכם:

• תינוק חדש בבית – תינוק חדש בבית עושה רעש וגוזל המון תשומת לב מנקודת המבט של החתול. יש מקום לתכנון מראש והתארגנות שכוללת גם את החתול. אפשר לעזור לחתול להתמודד ואולי להימנע מהסטרס בעקבות התוספת למשפחה. היכרות וחיבור נכונים ביניהם ירגיעו את החתול.
• מעבר דירה – מעבר דירה עלול להיות חוויה מאוד לא נעימה לחתול, אחרי הכול, הוא לא בחר בו ולא התכונן אליו נפשית כפי שאנחנו עשינו כשהחלטנו לעבור דירה ולכן, הוא ימצא את עצמו באופן מפתיע בטריטוריה שהוא לא מכיר, עם ריחות לא מוכרים, תנועה של אנשים חדשים וערמות של ארגזים… רוב החתולים יהיו בסטרס בימי המעבר. לרוב כדאי שהחתול ישהה בחדר סגור עד שהמובילים יסיימו להוציא את כל החפצים שלכם ויצאו מהבית ואז תוכלו לקחת את החתול ולהכניס אותו לחדר בבית החדש עד שהמובילים יסיימו שם. ההתאמות מאוד תלויות באופי של החתול, במרחק מהדירה הקודמת ובגורמים נוספים, לכן חשוב להתייעץ.
• שינוי בסדר היום – אם התחלתם עבודה חדשה ואתם צריכים להיעדר יותר מהבית, כדאי שתתארגנו לעניין הזה ותדאגו שהחתול לא יהיה לבד כל כך הרבה שעות. נכון שחתול זו חיה עצמאית אבל היא זקוקה להמון אינטראקציה וענין. זאת נסיבה של הימצאות לבד בבית כל יום כל החיים עלולה להשפיע על החתול ולגרום ליותר סטרס ובעיות התנהגות. בנוסף לזה, תארגנו לחתול הרבה מאוד פעילות וענין כדי שיוכל לפרוק אנרגיה גם במהלך היום כשאתם בעבודה. חשוב לגוון ולהחליף פעילויות מדי יום.
• מוסיקה בווליום גבוה – ערב אחד התקשרה אלי אישה נחמדה וסיפרה שהחתולה שלה הולכת בחודש האחרון רק על מקומות גבוהים, כלומר, מהשולחן לשיש, מהשיש לשולחן, מהשולחן לספה וכו'… זה לא הפריע להם עד שהחתולה התחילה לעשות את הצרכים שלה מגבוה!! כשהגעתי לפגישה ותשאלתי לעומק כדי להבין את כל הפרטים, הסתבר שהילד המתבגר התחיל לשמוע מוסיקה בווליום מוגזם, ליתר דיוק רוק כבד בווליום לא הגיוני והבסים שהורגשו ברצפה, הלחיצו מאוד את החתולה, עד שהיא העדיפה שלא לדרוך על הרצפה. המתבגר הסכים לקבל אוזניות במתנה והדרך לשיפור איכות החיים של החתולה והמשפחה היתה קצרה יחסית מכאן.
• חתולים לא מסורסים – אגרסיביות כלפיכם או כלפי החתול הנוסף בבית יכולה להיות קשורה לחתולים שמסתובבים בקרבת הבית. הרבה פעמים כשחתול שחי רק בדירה (במיוחד אם הוא אינו מסורס) רואה מהחלון חתול אחר שמסתובב בקרבת הבית, התפתח תסכול מכך שהוא לא יכול לצאת ולהרחיק אותו כדי לשמור על הטריטוריה שלו. כתגובה לתסכול זה החתול עלול לתקוף בפתאומיות את מי שנמצא כרגע הכי קרוב אליו.

איך נתמודד ונעזור לחתול שנמצא בסטרס?

הצעד הראשון הוא להבין מה הגורם לסטרס, בין אם אחד מהגורמים לעיל או אחרים, ואז לתת מענה לבעיה באופן מדויק ומותאם לחתול ולכם. בכל מקרה, יש כמה פעולות שכדאי לעשות בכל מצב כמו למשל:
• אם יש לכם דרך להרחיק את גורם הסטרס כדאי לעשות את זה ולחסוך מהחתול שלכם מצוקה גדולה. לדוגמה אם אתם רגילים לשמוע מוסיקה בווליום גבוה מדי, שנו את ההרגל, אם ארגז הצרכים של החתול לא מתאים לו, כדאי להתאים ארגז לצרכים של החתול.
• ניתן לתת לחתול מזון המכיל צמחי מרפא כמו קמומיל ופסיפלורה, הידועים כבעלי תכונות מרגיעות, ויכולים לסייע בהפחתת הסטרס של החתול.
• פרומונים בתרסיס או במתקן המתחבר לחשמל יכולים בחלק מהמקרים לעזור בהפחתת הסטרס. המוצר הזה מחקה את הפרומונים שחתול מפיץ לצורך סימון טריטוריה וגורם לתחושת בטחון.

במקביל לכל אלה, חשוב מאוד לעבוד עם החתול ברמה ההתנהגותית ולעזור לו להתמודד עם גורם הסטרס. לדוגמה, אם אימצתם חתול נוסף והחתול הוותיק בסטרס מזה, חשוב לבנות ביניהם מערכת יחסים טובה ונכונה. יש דרכים לעשות את זה כך שהחתול ייהנה מהתהליך ואתם תשיגו את המטרה.

לא לשכוח, שעבודה התנהגותית היא המפתח לשינוי. ניתן כמובן לקבל ייעוץ התנהגותי מקצועי.
לסיום הישארו רגועים. כי זה בכל מקרה מאוד יעזור לחתול שלכם להתמודד עם המצב טוב יותר.

תפריט נגישות

Make the smart choice